برگزاری مراسم گرامیداشت (( روز صنعت و معـدن ))

مراســم گرامیداشت (( روز ملی صنعت ومعدن )) با حضـور مهندس رضا رحیمی؛ معــاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کــرمانشاه ؛ دکتر عبدالرضا مصری و احمد صفری ؛ نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسـلامی مهندس محسن رستــمی؛ رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان؛ کیوان کاشفی؛ رییس اتاق بازرگانی، صنـایع معادن و کشاورزی ؛ جهانبخش شــکری ؛ رییس خانه صنعت و معــدن، محمدی؛ مدیرکـل آموزش فنی و حـرفه ای جودکی؛ مدیرکل تعزیرات حکومتی؛ یاوری؛‌مدیرکل محیط زیست؛ مدیران بانک های عامل؛ مدیران عامل کارخانه ها؛ شرکت ها و موسسات تولیـدی و صنعتی؛ اعضای هیئت مدیره خانه صنعت و معدن استان همــدان و جمع کثیری از اهالی رسانه و خبرنگاران نشریات محلی و سراسری؛ بعد از ظهر روز پنجشنبه، چهاردهم تیرماه سال۹۷ در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه، برگزار شد.

درابتدای این مراسم باتلاوت آیاتی چند ازکلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اســلامی ایران ،کلیپ تبلیغی ویـژه   توانمندی های اقتصادی استان کرمانشاه برای حضار پخش شد. سپس آقای مهندس جهانبخش شکری؛ رئیس خــانه صنعت و معدن استان؛ ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین، به مشـکل ارزی و نوسان آن طی چند ماه اخیر پرداخت و افزود: مسئـله ارز و عدم مدیریت آن وضعیت تولیــد و بازار ارز را با مشکل و اختلال مواجه کرده و از طرفی بانک های عامل تعامل درست و منطقی با تولیدکنندگان ندارند و اخذ بهره های سنگین و عدم همراهی با فعالان عرصـه تولیـد مشکلات صنعت گران را مضاعف می کند. آقای شکری تاکید کرد که نرخ ارز را باید بازار و نظام عرضه و تقاضـا تعیین کند و نه دولت، برای این که اگر بازار و عرضه و تقاضا نرخ ارز را مشخص کند، قطعا بسیاری از مشکلات حل خواهــد شد.

آقای مهندس محسن رستمی؛ رئیس محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه به عنوان سخنران بعدی مراسم فعالیت ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایــران در مباحث تولیدی و صنعتی را با ساخت و ســازهای صنعتی و کارخــانه های تولیـدی قبل از انقلاب قابل قیاس ندانست و افــزود: کرمانشــاه قبل از انقلاب چند پروژه کوچــک و محدود تولیـدی مثل صنایع قند و شیر و لبنیات داشت، ولی مــا در ۴۰ ساله پس از پیروزی انقلاب شــاهد اقداماتی گسترده، زیربنایی و مــهم در فـاز صنعتی بوده ایم ، به نحوی که الان از نظر صنایع پتروشیمی، سومین قطب تولیدات و محصــولات پتروشیمی کشور به حساب می آییم.

مهندس رستمی بیان کرد : پیشرفت فوق العاده در صنایع فولاد، سیمان و آرد به عنوان تولیـدات شاخص در استـان پس از پتروشیمی نشان میدهد، ما درمسیر ترقی و توسعه صنعتی قرار گــرفته ایم، اما به مهــارت آموزی، ســرمایه گذاری آموزش و فرهنگ کار و تلاش نیازداریم.

وی برنـامه ها و فعالیت های سـازمان صنعت، معدن و تجارت را در ســالجاری تلاش در جهت فعال ســازی صنایع و واحدهایی اعلام کرد که یا راکد هستند و یا با ظرفیت پایین کار می کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان کرمانشاه با اشاره به دو طرح مهم (( کارورزی )) و (( مهارت آموزی )) به عنوان مصوبات دولت برای کاستــن از حجم بیــکاری و ارتقای مهارت جــوانان، گفت: طرح کارورزی که از۶ تا ۹ ماه است،طرح بسیار مناسبی است که کارفرمایان می توانند تعدادی از جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها را بدون آنـکه هیچ گونه هزینه ای مانند حق بیمه یا حقوق به آنان متحمل شوند را به کار می گیرند،در محیط کار به آن ها تجربه و مهارت می آموزند و پس از پایان این مدت های تعیین شده اگر نیــروی های به کار گرفته شده را مفید و موثر ارزیابی کردند، می توانند یک نیــروی کار زبده و با تجــربه داشته باشــند و آن ها را جذب کنند، کما این که در گذشته هم   صنایع و تولیدکنندگان، نیروهای کارورز خوبی را جذب کار کرده اند. رستمی طرح دیگر را (( مهارت آموزی )) اعلام و در خصوص آن توضیحاتی ارائه کرد و اجرای آن را در حل مشکلات جامعه و صنایع، مهم و موثر ارزیابی کرد.

در ادامه این مراسـم ،آقای مهندس کیوان کاشـفی؛ رئیس محترم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشـاورزی استــان کرمانشاه؛ طی سخنانی به تشریح مشکلات اقتصادی، مسایل ارزی و بازار پرداخت و عنوان نمود که مشکل ارز از دی ماه سال گذشته شروع شد و این مسئله با خروج آمریکا از برجام مصادف شد و جـو روانی و التهاب خاصی را بر بازار مستولی کرد. من از همان ابتدا عرض کردم که ما به یک بازار ثانویه نیازمندیم، نرخ دولتـی ارز به وارد کردن اقــلام خیلی ضروری و اســاسی مانند غذا و دارو اختصاص یابد و بازار ثانوی ارز به دست بازار و تولید کنندگان سپرده شود.

آقای کاشفی در ادامه سخنان خود افزود: برای تولید کننده و بازار، ثبات قیمت ارز مهم است نه بالابودن آن، برای آن که تولیدکننده و بازاری در نوسان قیمت، دچار سردرگمی می شود و خسارت زیادی می بیند. کاشفی در پایان سخنان خود، برنامه ها و اقدامات در حال انجام اتاق بازرگانی کرمانشاه را توضیح داد و هریک از آن ها را به تفکیک مورد بحث و بررسی قرار داد.

این مراسم که با تاکید بر شــعار  ” رقابت پذیری صنعتی ، تعالی تولید و توسعه صادرات ” برگزار گردید دربردارنده نشست های تخصصی با عناوین رونق تولید  ، ارتقای رقابت پذیری  واحدهای تولیدی ومعدنی ، افزایش صــادرات و مدیریت هوشمند واردات و سرمایه گذاری بود که فعالان و کارآفرینان دولتی و بخش خصوصی درآن شرکت نمودند. در این مراسم شرکت صنایع سیمان غرب به عنوان معدن و شرکت نمونه صنعتی استان براساس محصولات تولیدی و عملکرد شایان در حوزه صنعت و معدن معرفی و با دریافت لوح تقدیر و تندیس افتـخار از جناب آقای دکتر اقبالیـان مدیر عامل  شرکت صنایع سیمان غرب تجلیل به عمل آمد .

در پایان مراسم؛ هنرمندان صدا و سیمای مرکز کرمانشاه؛ یک نمایش طنز با موضوع اقتصادی را اجرا کردند و سپس   از تولیدکنندگان نمونه استان با اهداء تقدیرنامه و تندیس تجلیل به عمل آمد.